Brokatowa
Dołączył: 02 Sty 2009
Posty: 58
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 13:08, 06 Sty 2009 Temat postu: 4 - Yo-Yo |
|
|
Zabawa czwarta: zabawa w yo-yo.
Przy użyciu liny skłoń konia, by cofnął i odszedł od ciebie do tyłu, a potem podszedł do ciebie z powrotem po linii prostej. Docelowo koń ma iść do tyłu i w przód z równą lekkością. Używaj czterech faz i kolejnych "zawiasów" - palca, nadgarstka, łokcia, barku. Zacznij od fazy pierwszej, od samego kiwania palcem wskazującym. Faza druga to poruszanie nadgarstkiem, które wprawia linę jedynie w lekki ruch. W fazie trzeciej zegnij łokieć i potrząśnij liną używając przedramienia. W fazie czwartej wyprostuj łokieć i potrząśnij całym ramieniem, obserwując, o ile bardziej poruszy się lina. Przechodź do wyższych faz do momentu, kiedy uzyskasz odpowiedź. Gdy tylko koń posunie się do tyłu, przestań! To pozwoli mu zrozumieć, że zrobił odpowiednią rzecz.
Ważne, żeby koń patrzył na ciebie obydwojgiem oczu. Gdy tyko koń odwróci jedno oko od ciebie, obracając głowę na zewnątrz, przepadnie cofanie i bycie prostym konia! Zwracaj uwagę na szczegóły i koryguj, zanim wszystko wymknie się spod kontroli.
Możesz zacząć grę w yo-yo najpierw powoli, na płaskim. Gdy yo-yo będzie coraz lepsze, zacznij być bardziej prowokujący i baw się na nierównym terenie, w szybszych chodach, nad drągiem lub leżącą kłodą lub używając dłuższej liny. To w ten sposób uczysz konia szanować swoją przestrzeń osobistą podczas prowadzenia, rozwijasz zawieszenie i samoniesienie, ulepszasz jego zatrzymania i uczysz przychodzenia do ciebie.
Klucze do zabawy w yo-yo: bycie prostym, szybkość reakcji, wyobraźnia, cztery fazy
Skupmy się na Yo-Yo Game
Czy kiedykolwiek marzyło ci się, żeby twój koń ruszał z impulsem, łatwo się zatrzymywał na mały sygnał, robił slide stop (zatrzymanie z poślizgiem), był bardziej prosty, albo cofał szybko i chętnie?
Gra w Jo-Jo to droga do wypracowania wszystkich tych elementów… …a nawet więcej. Wyobraź sobie, że jesteś w stanie zrównoważyć jego dążność do ruchu naprzód i chęć zatrzymania, lub cofania, tak dobrze, że na samą myśl był byś w stanie ruszyć i zatrzymać go z „piskiem opon”. Jak to osiągnąć? Kombinacja wszystkich Siedmiu Gier to pełna odpowiedź, ale szczególnie Gra w Jo-Jo pomaga zrównoważyć chęć ruchu do przodu i do tyłu.
Większość koni rusza bez większego problemu, ale z cofaniem może być już zupełnie inaczej. Mają dobre „Jo” do przodu, ale „Jo” do tyłu jest popsute. Te dwa „Jo” muszą się zrównoważyć. Gra w Jo-Jo odgrywa ogromną rolę w rozwijaniu bycia prostym, budowaniu szacunku i impulsu. Pomoże także rozwiązać problemy takie jak: wchodzenie na ciebie, wbieganie i trącanie podczas prowadzenia na linie, podszczypywanie, gryzienie i noszenie ciężaru na przednich nogach. Zrozumienie dlaczego chcesz nauczyć się tej Gry, dlaczego jest ona taka ważna i dokąd cię zaprowadzi, jest pierwszym krokiem do sukcesu. Jak często mawiam, proces a produkt to zupełnie różne rzeczy! Wiele osób wpada w ciągłą frustrację, bo z końmi pracują tylko nad produktem. Ćwiczą w kółko spiny, lotne zmiany nogi, skoki, albo wyścigi z beczkami myśląc, że coś ulepszają. Ich celem jest produkt i ignorują proces. Nie mogą zrozumieć dlaczego jednego dnia wszystko wychodzi, a następnego rozpada się zupełnie, albo dlaczego jest tylko trochę lepiej na przestrzeni roku mimo, że tyle ćwiczą i tyle wkładają w to pracy. A co by było gdyby twój koń robił postępy co miesiąc, a nie na przestrzeni roku? Ludzie wykorzystują bardzo małą część potencjału jaki mają ich konie. Dzieje się tak dlatego, że skupiają się na swojej dyscyplinie i nie zwracają uwagi na podstawy. Dlatego właśnie opracowałem szczegółowe zadania na każdym z trzech poziomów w moim programie (Poziom 1 – Partnerstwo, Poziom 2 – Harmonia, Poziom 3 - Doskonalenie). Mimo, że te zadania nie przypominają ujeżdżenia, reiningu albo pracy z krowami, te poziomy dostarczają solidnych podstaw dla każdego konia, nie ważne do jakiej dyscypliny ma być przygotowany. To tak jak dać dziecku dobre podstawowe i średnie wykształcenie, zanim wyśle się go na studia. Jak poradziło by sobie dziecko gdybyś wysłał je na filologię, albo matematykę w wieku 3 lat i oczekiwał byś, że wszystko załapie ćwicząc na okrągło równania i zdania? Koń tak samo potrzebuje podstaw, aby móc się rozwijać. Poziomy w PNH (Parelli Natura Horse-Man-Ship) to właśnie to co da mu te podstawy.
Co jest w tej nazwie?
Gra w Jo-Jo jest czwartą spośród Siedmiu Gier. Gry 1 (Zaprzyjaźnianie), 2 (Jeż) i 3 (Prowadzenie) nazywamy „zasadniczymi” ponieważ budują fundamenty „alfabet” komunikacji z koniem. Gry 4 (Jo-Jo), 5 (Okrążanie), 6 (Chody boczne) i 7 (Przeciskanie) nazywamy „grami celu”, ponieważ zawierają kombinacje pierwszych trzech gier i nadają im cel. Każda gra jest rozwinięciem poprzedniej, a więc bycie dobrym w Gry 1,2 i 3 zanim zacznie się grać w Jo-Jo (4) jest istotne jeśli chcesz osiągnąć pozytywny rezultat. Zrozumiesz, że jeśli masz problem z którąkolwiek z gier, możesz naprawić problem wracając do poprzednich.
Dlaczego taka śmieszna nazwa? Nazywam tę Grę Jo-Jo z kilku powodów. Jeden to że ta nazwa łatwo zapada w pamięć, a więc nie zapominasz o niej (!), a drugi, że polega ona na wysyłaniu konia do tyłu i przywoływaniu go powrotem z taką samą jakością… dokładnie tak jak Jo-Jo. Twój koń rozwija równowagę, lekkość i impuls, ponieważ uczy się być gotowym do ruszenia do tyłu tak samo jak do przodu. Konie są naturalnymi do-przodu-holikami (szczególnie kiedy się przestraszą lub wpadną w zakłopotanie) dlatego nauka myślenia o ruchu do tyłu równoważy je mentalnie i emocjonalnie jak również fizycznie.
Zabawa w Jo-Jo
Na wczesnych poziomach uczymy gry w Jo-Jo na 3,7 metrowej linie (Poziom 1-Partnerstwo). Ponieważ ruchy mają być przesadzone, będzie dużo falowania liną! Kiedy razem z koniem awansujecie (do Poziomu 2 – Harmonia i Poziomu 3 – Doskonalenie), nauczycie się grać w Jo-Jo na 6,7 metrowej i 13,7 metrowej linie, bez liny, z grzbietu konia, zawsze w coraz bardziej udoskonalonej formie. Gra jest ta sama, zmienia się sposób gry, miejsce gry, szybkość cofania, relacja z koniem i poziom delikatności sygnałów i reakcji konia.
Pamiętaj, nie próbuj tej Gry jako pierwszej. To Gra 4, Gry 1, 2 i 3 muszą być zrozumiane i przerobione najpierw.
Uczenie konia cofania
Stań przed nosem konia na odległość wyciągniętego ramienia i trzymaj za końcówkę liny. Popatrz na niego „Wzrokiem Teściowej” tak jak byś był innym koniem kulącym uszy. Podnieś rękę i zacznij ruszać tylko swoim palcem wskazującym. Jeśli się nie ruszy zacznij machać liną poziomo aż zrobi krok do tyłu. Zacznij od łagodnego falowania i stopniowo je wzmacniaj, aż koń zdecyduje się zrobić krok do tyłu. Naucz się stać w miejscu, być konsekwentnym, zaczynać łagodnie i wzmagać falowanie aż koń zrobi krok. To nauczy konia zwracania uwagi na to co się dzieje, zanim coś się stanie, żeby coś się wydarzyło. Niedługo będzie potrzebny niewielki ruch, żeby wycofać konia. Jak tylko koń zrobi nawet maleńki kroczek – na każdym poziomie – odpuść natychmiast i rozluźnij ciało. W ten sposób koń dowie się, że zrobił odpowiednią rzecz. Zacznij od nowa delikatnie, aż zrobi krok. Kontynuuj, aż koń znajdzie się na odległość liny i wtedy daj mu odpoczynek na 30 sekund.
Przywołanie
Kiedy koń jest już na odległość liny, daj mu chwilę odpocząć zanim przywołasz do powrotem do siebie. Kiedy będziesz gotowy poprosić aby przyszedł do ciebie, uśmiechnij się i popatrz na niego bardzo przyjaźnie (jak mamusia). Cały czas się uśmiechaj i głaszcz linę na otwartych dłoniach, tak aby prześlizgiwała się po rękach. Wzmacniaj napięcie na linie poprzez stopniowe zamykanie palców, aż koń odpowie krokiem do przodu. W momencie kiedy zrobi ruch do przodu, otwórz dłonie i proś znowu delikatnie. Kontynuuj zapraszanie go do siebie, aż do ciebie przyjdzie.
Korzystanie z Gry w Jo-Jo
Kiedy nauczyłeś już konia cofać się i przychodzić do ciebie, możesz używać cofania do rozwiązywania problemu podskubywania, gryzienia i włażenia na ciebie. Kiedy koń próbuje cię zaczepić, szybko go wycofaj! Za każdym razem kiedy pomyśli o szczypaniu lub gryzieniu, wyślij go do tyłu. Szybko nauczy się trzymać pysk w odpowiedniej odległości. Jeśli koń ciągle włazi na ciebie, kiedy jesteś na ziemi, wycofaj go za każdym razem kiedy narusza twoją „prywatną strefę”. Możesz narysować granicę tej strefy zaznaczając kółko wokół siebie stopą. Jeśli koń przekroczy tę granicę nosem, kopytem, lub jakąkolwiek inną częścią ciała – wycofaj go! Szybko nauczy się respektować twoją prywatną strefę i znajdzie wygodę poza nią. Kiedy już będziecie w to bardzo dobrzy, możesz dodawać różne wyzwania, aby testować mentalną, emocjonalną i fizyczną sprawność twojego konia.
Spróbuj grać w Jo-Jo w różnych sytuacjach i z różnymi przeszkodami:
Jo-Jo przez bramkę na padok
do i z boksu
do i z myjki
do i z ujeżdżalni, pomiędzy wiaderkami lub beczkami
w górę i w dół małych wzniesień
nad drągiem
do i z przyczepy po trapie (bardzo zaawansowane!)
Wyobrażasz to sobie? Możesz używać tej Gry do rozwijania w koniu pewności siebie i zainteresowania podczas udoskonalania cofania. To dopiero początek Gry w Jo-Jo. Na każdym poziomie moim programie uczysz się jak rozwijać tę Grę i udoskonalać ją. Potem uczysz się jak wykorzystać te zasady do nauczenia konia sidle stopów (zatrzymań z poślizgiem), piaffów, lub spinów… ale to przychodzi z czasem. Wszystkie te elementy, wymagają dobrych podstaw, trochę machania liną i dużo zrozumienia i pewności siebie w twoim koniu. Im lepiej twój Kon cofa, tym lepiej robi wszystko inne.
Post został pochwalony 0 razy
|
|