Brokatowa
Dołączył: 02 Sty 2009
Posty: 58
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 13:08, 06 Sty 2009 Temat postu: 3 - Prowadzenie |
|
|
Zabawa trzecia: zabawa w prowadzenie.
Ta zabawa uczy konia ustępowania od sugestii. Sugerujesz w niej koniowi, by się przesunął bez dotykania go. Prawdopodobnie na początku będziesz musiał znajdować się w małej odległości. Gdy będziesz przechodził przez kolejne poziomy, nauczysz się wpływać na konia z coraz większych i większych dystansów. Gdy ta gra jest udoskonalana, zaczyna wyglądać jak niezauważalna komunikacja między koniem i człowiekiem.
Znowu, cztery fazy są ważne - pierwsza, to popukiwanie w powietrze, druga to lekkie popukiwanie konia opuszkami palców, trzecia to średniej siły popukiwanie palcami, faza czwarta to klapnięcie płaskimi dłońmi. Przez cały czas rytm nie zmienia się i nie przerywa. Gdy tylko koń odpowie lub chociaż spróbuje odpowiedzieć, rozluźnij ramiona, uśmiechnij się i pogłaszcz go. Nie minie wiele czasu, a koń nauczy się zawsze ustępować od fazy pierwszej. Naucz się kierować koniem w różnych kierunkach - w tył, przesuwaj przód konia, przesuwaj zad (ale wtedy trzymaj głowę konia zgiętą w swoją stronę).
Klucze do zabawy w prowadzenie: skoncentrowany wzrok, rytm, cztery fazy.
Kolejne gry, to tak zwane gry "celowe". Kiedy ustaliliście już alfabet poprzez pierwsze trzy gry, możecie zacząć składać zdania. Masz język, by prosić o bardziej złożone manewry.
Skupmy się na Driving Game
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się w jaki sposób „zaklinacze koni” tak magicznie porozumiewają się z końmi na odległość? Zaawansowani koniarze potrafią wysyłać niezauważalne sygnały, a koń zachowuje się tak jak by wyczuwał je instynktownie. Gra w Prowadzenie rozwija te umiejętności w tobie i w koniu do tego stopnia, że tą subtelną komunikacje ludzie odbierają, jak by koń czytał w twoich myślach. Gra w Prowadzenie uczy twojego konia jak ustępować od „sugestii” bez kontaktu fizycznego. Na początku Prowadzisz konia będąc bardzo blisko niego, ale wraz z postępami ten dystans będzie się zwiększał. Taki rodzaj komunikacji staje się niezwykle pomocny kiedy chcesz odesłać konia, prosić go o pokonywanie przeszkód, wyprosić go z twojej prywatnej przestrzeni, lub poprosić aby wykonał jakieś zadanie nie dotykając go. Konie bezustannie grają między sobą w Prowadzenie. Wystarczy, że koń “alfa”, albo koń przewodni zrobi to specyficzne “spojrzenie” i zamachnie ogonem i już przestawił innego konia. Zaobserwuj konie jak przestawiają się nawzajem. Kiedy bardziej dominujący koń odgania innego konia ze swojej prywatnej strefy, zbiera w sobie energię, kładzie uszy i z tym charakterystycznym wyrazem pyska “mówi ” tamtemu żeby się odsunął. Język ciała koni, ich ekspresja i intencje są bardzo czytelne. Tyle zazwyczaj wystarczy żeby jeden koń spowodował by drugi się od niego odsunął. Jeśli nie, koń bardziej dominujący będzie spokojnie, stopniowo wzmacniał presję, aż uzyska odpowiedź. Podejdzie coraz bardziej grożąc i jeśli to jest konieczne, nawiąże kontakt zębami albo kopytami. W Parelli Natural Horse-man-ship (PNH), nazywamy to narastającą, nadchodzącą presją “Cztery Fazy Stanowczości”. Prosząc konia żeby coś zrobił przy pomocy najmniejszej możliwej presji i stopniowo wzmagając ją, aż uzyskasz rezultat, uczysz go reagować na najmniejszą twoją sugestię. Bycie ekspertem w Grze w Prowadzenie z ziemi jest kluczem do jazdy na koniu bez ogłowia. Kiedy koń nauczy się reagować na twoje sugestie z ziemi będzie w stanie zrozumieć je z siodła. Kiedy wyczulisz tak konia, będziesz mógł używać niezauważalnych pomocy. Co dla większości normalnych ludzi wygląda jak czary, albo coś niebezpiecznego, dla ciebie staje się proste ponieważ przeznaczyłeś odpowiedni czas na rozwinięcie bezbłędnej komunikacji i wyeliminowanie ryzyka.
Jak działa Gra w Prowadzenie
Konie z natury łatwiej odsuwają się od łopoczących przedmiotów, lub rytmicznego nacisku (takiego jak w Grze w Prowadzenie), natomiast zazwyczaj napierają na stały nacisk (jak w Grze w Jeża). Kiedy robisz to po raz pierwszy, twój koń może być lekko pobudzony w reakcji na rytmiczny nacisk Gry w Prowadzenie. Może zwiewać, próbując uciec od twojej sugestii, zamiast spokojnie się odsunąć z szacunkiem. Musisz pozostać razem z nim, utrzymać pozycję i kontynuować Prowadzenie z pasywnym uporem, aż się uspokoi i zacznie myśleć. Wystrzegaj się krytykowania go i proszenia o zbyt wiele za wcześnie. Postaraj się utrzymać jego tempo i wprowadź dużo Gry w Zaprzyjaźnianie, poprzez rozluźnienie się i głaskanie go kiedy się zatrzyma. Koń szybko przekona się, że nie musi się bać i zrozumie, że prosisz go żeby się od ciebie odsunął, a nie uciekał. Ponieważ Gry w Prowadzenie stosunkowo łatwo nauczyć konia, wystrzegaj się używania jej zamiast Gry w Jeża. Ty i twój koń musicie przyswoić wszystkie Siedem Gier. To jest jak nauka alfabetu. Kiedy nauczysz się wszystkich liter możesz budować słowa i zdania, aż w końcu będziesz mógł rozsądnie dyskutować. Jak by wyglądała rozmowa kiedy ty nie znał byś jeszcze litery „A”, albo „O”? Wszystkie słowa zawierające te litery były by dla ciebie nieosiągalne. Czyż nie ograniczyło by to możliwości dyskusji? Każda z Siedmiu Gier jest zasadniczym składnikiem twojego alfabetu koniarza. Każda Gra wynika z poprzedniej i dlatego są tak zrozumiałe dla koni. Nauka i używanie Siedmiu Gier to sposób na rozwinięcie wspaniałego języka i wysublimowanego systemu komunikacji z koniem. Gry również pomagają ci nauczyć się rozpoznawać i rozwiązywać problematyczne „zachowania” koni.
Rytm
Kiedy po raz pierwszy próbujesz nauczyć konia ludzkiej wersji Gry w Prowadzenie (wyglądającej nieco inaczej niż ta w którą grają ze sobą konie), używaj rytmicznych ruchów. Rytm powinien być taki jak wybijany bębnami przez Indian w westernach! Poruszaj dłońmi w małych seriach po cztery ruchy, wzmagając każdy pierwszy ruch w kolejnej serii: “BUM bum bum bum... BUM bum bum bum....” Twój koń nauczy się rozpoznawać ten rytm I nie bać się go.
Odpuszczenie
Koń wie kiedy zrobił cos dobrze za każdym razem kiedy przestajesz go o to prosić lub zupełnie odpuszczasz nacisk. Rozumiem przez to, że przestajesz działać na niego dłońmi i po prostu się rozluźniasz (uwalniasz go od nacisku) tak szybko, jak tylko pomyśli o tym żeby zrobić to o co go poprosiłeś. Możesz zdjąć z niego nacisk głaszcząc w tym samym miejscu gdzie działałeś (wprowadzasz Grę w Zaprzyjaźnianie jako nagrodę). Czasem zatrzymanie, zrelaksowanie się i nie robienie niczego jest lepsze niż próbowanie pogłaskania konia.
Fazy
Cztery Fazy Stanowczości to klucz do bycia stanowczym, sprawiedliwym i przyjaznym, będąc równocześnie miłym, jasnym i skutecznym w komunikacji z koniem. Fazy oznaczają rozpoczęcie najłagodniej jak się da i powolne i stałe nasilanie, aż do uzyskania efektu. Zmiana Faz podczas Gry w Prowadzenie nie powinna wpływać na zmianę rytmu. Jedyne co powinno się zmieniać to intensywność. Największym sekretem Czterech Faz Stanowczości to, że trzeba ich używać! Ciągle widzę ludzi którzy zaczynają od zbyt dużego nacisku i nigdy nie dochodzą do takiego który by był skuteczny. Ich konie wtedy zapierają się, stają się oporne, nie czułe i coraz bardziej zirytowane. Ci ludzie tylko irytują konie ponieważ nie nauczyli się jak rozróżniać bycia łagodnym od bycia skutecznym. Aby nauczyć konia lekkości i szybkich reakcji, ty musisz być lekki. Delikatność Fazy 1 jest naprawdę istotna w budowaniu wrażliwości. Wtedy Faza 4 staje się ważna w pilnowaniu żeby twój koń nie stał się ospały. Jeśli robisz to prawidłowo, zauważysz, że jeśli użyjesz Fazy 4 tylko kilka razy, prawie w ogóle nie będziesz musiał jej znów używać. Twój koń będzie chciał robić wszystko dobrze zanim nawet zbliżysz się do Fazy 4. Jeśli użyjesz Fazy 4 jako argument siłowy, odwróci się to przeciwko tobie. Zamiast nauczyć go ustępować, wystraszysz go. Znajcie sposób, żeby uwolnić się, wymigać, lub uniknąć, aż w końcu ucieknie! Nauka prawidłowego używania Fazy 4 pomoże twojemu koniowi zrozumieć co następuje zanim nastąpi i reagować na ciebie zanim użyjesz Fazy 4!
Uczenie Gry w Prowadzenie
Kluczem do sukcesu w Grze w Prowadzenie to uczenie się bycia zrozumiałym dla konia w kwestii którą jego część prosisz o ustąpienie. Jedną z powszechnych pułapek jest patrzenie koniowi w oczy kiedy chcemy przesunąć jego zad. W ten sposób wysyłasz sprzeczne sygnały. Zamiast tego, musisz patrzeć dokładnie w to miejsce które chcesz przesunąć. Pierwszą rzeczą o którą poprosisz będzie cofanie. Stań na przeciwko swojego konia, popatrz mu dokładnie w oczy i poproś o cofnięcie. Ćwicz to aż będziesz w stanie odesłać konia do tyłu na co najmniej pięć albo sześć kroków. Używając Czterech Faz Stanowczości możesz to osiągnąć w zaledwie parę minut. Kiedy już uda się z cofaniem, zacznij pracę nad proszeniem o ustępowanie przodu. Postaraj się dojść do tego, ze koń będzie ustępował w kółko obracając się na tylnych nogach. Oczywiście zacznij od poproszenia o krok lub dwa, potem dwa i więcej, aż uzyskasz pełne kółko. Kolejnym miejscem gdzie będziesz grać w Prowadzenie jest zad. Zalecam używanie oryginalnego Carrot Sticka podczas rozpoczynania pracy nad tym manewrem. Carrot Stick działa jak 1,2 metrowe przedłużenie twojej ręki i pomoże ci utrzymać pozycję która zapewni ci bezpieczeństwo. Bez Carrot Sticka jesteś w tej pozycji narażony na zranienie, kiedy twój koń zacznie się bronić, przestraszy się, odpali, albo zdecyduje dla odmiany odgonić ciebie!
Odruch Przeciwstawiania
Kiedy grasz w Siedem Gier z końmi możesz natrafić na takiego, który opiera się lub odmawia ustąpienia. Konie grają między sobą w gry nominacyjne bez przerwy I większość koni zdecyduje się grać w nie również z tobą. Konie sprawdzające twoją dominację mogą kopać, kulić uszy, podszczypywać, lub być agresywne na różne sposoby. To zupełnie naturalne dla koni, ale czasem przerażające dla ludzi którzy nie wiedzą co jest grane. Koń będzie cię sprawdzał, albo okazywał Odruch Przeciwstawiania z jednego z trzech powodów: Boi się, broni się, albo próbuje cię zdominować(sprawdza cię). Im lepiej nauczysz się go czytać i rozpoznawać powody różnych reakcji, tym bardziej skutecznie będziesz sobie z nimi radził.
Pierwszą rzeczą jaką musisz zrozumieć jest to, że wpadanie w złość nic tu nie pomoże. To tylko mocniej rozzłości przestraszonego konia, albo pokaże dominującemu, że zrobił cię w konia. Bądź spokojny. Spowolnij ruchy. Bądź rozważny w tym o co prosisz i trzymaj się poza zasięgiem. To właśnie tak uczysz się być pasywnie wytrwały w poprawnej pozycji! P prostu proś aż koń zrozumie że nie ma się czego bać, lub kiedy chce cię zdominować, zrozumie że ciągle musi się ruszać. Moi uczniowie używają specjalnych narzędzi aby pozostać w pozycji która zapewnia bezpieczeństwo. 1,2 metrowy Carrot Stick z przywiązanym do niego 1,8 metrowym Savvy Sznurkiem i cała długość 3,7 metrowej liny są stworzone do tego żeby dać ci bezpieczny dystans od najbardziej rozzłoszczonego konia. Te narzędzia działają jak przedłużenie twoich rąk. Moi uczniowie którzy używają tych narzędzi mówią że czują się o wiele bardziej bezpieczni i skuteczni. Zauważ, że nie polecam sztywnych lin, krótkich uwiązów i giętkich batów, bo nie są ani bezpieczne ani skuteczne. Brak skutecznego i dobrze wykonanego sprzętu w sklepach jest powodem dlaczego stworzyłem własny. Kiedy już zaczniesz uczyć się tych technik i uczyć ich twojego konia , chcę być pewny, że jesteś wyposażony w narzędzia skuteczne i bezpieczne.
Trudne konie
Znam kilka ekstremalnych przypadków (większość z nich to ogiery) kiedy pierwsze próby Gry w Prowadzenie były bezpieczne tylko z za ogrodzenia round penu lub ujeżdżalni, ponieważ koń był bardzo narowisty! Mając barierę ochronną, byłem w stanie pozostać pasywnie wytrwały i bezpiecznym, poświęcając czas potrzebny do przekonania konia, że mam zamiar “wygrać” tę grę tak, by żaden z nas nie czuł się przegranym. Wspominam o tym ponieważ być może twój koń będzie takim wyzwaniem kiedy będziesz próbował go zdominować. Proszę zrozum, że odradzam ludziom zaczynanie z trudnymi końmi dopóki nie zdobędą potrzebnych umiejętności, Savvy (naturalnej wiedzy) i doświadczenia. Jako miernik polecam ukończenie Poziomu 1,2 i 3 w moim programie zanim zabiorą się za trudne konie. Konie to urodzeni mistrzowie, to są ich Gry! To my musimy nauczyć się grać w ich gry. W moim systemie zdobywasz swój „czarny pas” kiedy ukończysz Poziom 3. Do tego momentu radzę zostawić w spokoju ogiera Bruce Lee i źrebaki. Naucz się zasad i ruchów od bardziej wyrozumiałych nauczycieli.
Zacznij na Linie, w miarę postępów ćwicz na Wolności
Końcowym celem jest Gra w Prowadzenie na Wolności – bez halterka i liny – przy użyciu nadzwyczajnie delikatnych sugestii z dużego dystansu. Żeby tak zacząć, musiał byś narazić swojego konia I siebie na nie lada frustracje. Wyobraź sobie naukę akrobacji na trapezie bez sitki bezpieczeństwa. Jeśli coś poszło by nie tak, a ty nie mógł byś tego poprawić, ryzykował byś większą stratę niż zysk do jakiego dążyłeś. Sekretem jak grac z koniem na wolności jest udawanie jak byś nigdy nie miał halterka i liny do pomocy. Granie z koniem na Linie tak żeby lina ciągnęła się po ziemi, przygotuje cię do gry na Wolności. To znaczy, że lina zawsze jest luźna tak żeby koń czuł że nic nie na sobie nie ma dopóki nie postanowi zwiać. Twoja Gra w Prowadzenie może być tak dobra, że będzie wystarczyło, że spojrzysz na jakąś część jego ciała i pomachasz palcem, a on ustąpi. Kiedy już będziesz tak Grał w Prowadzenie możesz spróbować bez liny. Kiedy zdobędziesz lepsze umiejętności, twój koń zacznie dawać ci więcej pozytywnych reakcji grzecznie ustępując, z wspaniałym nastawieniem i łagodnym wyrazem oczu. Jeśli twój koń kładzie uszy kiedy Grasz w Prowadzenie, to daje ci dwie wiadomości: Pierwszą, że nie jest zadowolony, że ty dominujesz i prawdopodobnie cały czas cię sprawdza. Albo druga, że zbytnio się spieszysz, za dużo wymagasz, zbytnio go krytykujesz, lub za szybko używasz Czterech Faz Stanowczości. Zwolnij. Zadowalaj się małymi krokami I często nagradzaj. Nie zmieniaj Siedmiu Gier w “Siedem Prac”. Pamiętaj żeby używać dużo Gry w Zaprzyjaźnianie pomiędzy zadaniami, uśmiechając się i wyraźnie łagodniejąc kiedy odpuszczasz.
Post został pochwalony 0 razy
|
|